Leveranstider och logistik

Frakt, leverans och logistik

Allmänt

Alla beställningar som görs helgfria vardagar innan kl 18:00 skickas normalt från oss inom två dagar. Beställningar lagda på helger/helgdagar skickas normalt inom två arbetsdag, förutsatt att vi har varan i lager.

Våra olika fraktalternativ tar normalt 2-3 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. När varan har lämnat vårt lager övergår hanteringen till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt. Vi kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Våra kunder har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp.

Fraktsätt

Vi skickar normalt våra paket med Postens Varubrev 1:a klass

Tar normalt 1 vardag att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Fraktkostnad 29 kr fraktfritt över 500 kr. Dina varor levereras till brevlådan. Varubrev som anses vara för stora för brevlådan lämnas till ditt närmaste utlämningsställe och du får en avisering. Denna skickas i regel som sms men du kan istället välja att få en brevavisering för 10 kr extra.

Spåra ditt paket

Försändelse-id för paket

Ett paket får alltid ett kolli-id (alt. spårningsnummer) som kan användas för spårning av paketet. Kolli-id får du på begäran till info@harpsoesweden.se eller 0721-778327. Med kolli-id kan du spåra ditt paket från att det sorteras av fraktbolaget tills dess att du hämtar ut ditt paket.

Försändelse-id för varubrev

Med försändelse-id för varubrev kan du se när varubrevet passerar postterminaler och eventuellt hamnar hos Postens utlämningsställe. Denna spårning är dock inte lika detaljerad som för paket. Försändelse-id för varubrev får du på begäran till info@harpsoesweden.se eller 0721-778327. När ett varubrev sorterats på postterminalen skickas en leveransavisering till dig antingen normalt via sms, e-post eller brev som talar om att din leverans är på väg och när den beräknas levereras till dig. Om brevbäraren anser att varubrevet ryms i brevlådan levereras det direkt i mottagarens brevlåda. Varubrev som anses vara för skrymmande lämnas till närmaste utlämningsställe och en avisering med ett fyrsiffrigt löpnummer skickas antingen via sms, e-post eller brev. Med löpnumret kan du hämta ut ditt varubrev hos Postens utlämningsställe. Har du inte fått aviseringen kan du även hämta ut varubrevet med hjälp av försändelse-id som du hittar i leveransbekräftelsen.

Hos ombudet

För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen. Har du valt brevavi så ta med den tillsammans med legitimationen till ombudet.

Om du av någon anledning saknar aviseringen går det bra att hämta paket med kolli-id/spårningsnummer/löpnummer och legitimation. Kolli-id/spårningsnummer/löpnummer hittar du i leveransbekräftelsen som skickats till din e-postadress.

Tänk på att du alltid skall kunna visa legitimation vid uthämtning av paket. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos ombudet.

Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar (Posten) innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning på vår hemsida.

Leveransförsening

Leveranstiderna kan komma att förlängas då oförutsedda förseningar kan uppstå på vägen.

Vi har nästan alla produkter vi säljer i lager, det framgår tydligt på artikeln om så är fallet. Står det däremot att den skickas från oss inom 2 till 5 vardagar så finns den istället på leverantörens lager varifrån vi omgående beställer den och skickar vidare till er, inom utsatt tid. Skulle någon produkt även vara slut på leverantörens lager så uppstår leveransförseningar och då kontaktar kundservice dig via e-post eller telefon. Vi hjälper dig gärna med förslag på likvärdig produkt om sådan finns.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

 

“Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos oss kan du alltid känna dig trygg.”